headerimg

Stap 2: interpretatie kaarten en cijfers

De tweede stap bestaat uit de interpretatie van de opgemaakte kaarten en de cijfers. Hierbij is het belangrijk om de opvallende zaken die naar voren komen uit het materiaal te benoemen. Enerzijds wordt hierdoor je eigen kennis van het gebied verruimd, anderzijds geeft dit een aanzet voor discussieonderwerpen voor gesprekken met actoren en organisaties uit je gebied (zie volgende stap). Onderstaande vragenlijst vormt daarbij een leidraad.

Oppervlakte open ruimte

  • Hoeveel open ruimte is er aanwezig binnen een bepaald gebied?
  • Is dit meer of minder in vergelijking met (andere gebieden in) Vlaanderen/België/Europa?

Kwaliteit open ruimte

  • Wat voor soort open ruimte is het (bos, park, landbouwgebied,…?
  • Wat vind je van de kwaliteit van de open ruimte in dit gebied?
  • Hoe waardevol is de aanwezige open ruimte landschappelijk gezien?
  • Hoe waardevol is de aanwezige open ruimte ecologisch gezien?
  • Levert het gebied veel/weinig ecosysteemdiensten (recreatie, koolstoffixatie, opvang overtollig water,…)?
  • In welke mate is de open ruimte versnipperd? Wat is de impact daarvan?
  • In welke mate is er verlinting aanwezig in het gebied? Wat is de impact daarvan?
  • Is open ruimte een troef in je gebied? Op welke manier?

Evolutie open ruimte

  • Hoe evolueert de hoeveelheid open ruimte in je gebied? Is dit sneller/trager dan in andere gebieden in Vlaanderen?
  • Welke ruimtegebruiken komen in de plaats van open ruimte?
  • Hoe evolueren de verschillende gebruiken van open ruimte (landbouwareaal, oppervlakte natuur en bos)?

Beleid open ruimte

  • Welke beschermingen/instrumenten zijn beschikbaar om de open ruimte te bewaren? En om de kwaliteit van de open ruimte te beschermen/versterken?
  • Wat voor type instrumenten zijn het? Door wie worden ze opgemaakt?
  • Is er weinig/veel juridische bescherming aanwezig in het gebied?
  • In hoeverre ervaar je deze beschermingen/instrumenten als positief voor de open ruimte?
  • Hoe gebiedsdekkend zijn de beschermingen/instrumenten?
  • Wat is de invloed van de beschermingen/instrumenten?

Beleid versus realiteit

  • Welke niet-agrarische activiteiten komen er voor binnen de agrarische bestemming?
  • Is het verrassend dat er niet-agrarische voorkomen?
  • Wat zijn de positieve/negatieve gevolgen van deze activiteiten voor de verschillende gebruikers?
  • Hoe kunnen we vanuit het beleid omgaan met dit type activiteiten?
  • Hoe kunnen we omgaan met de veelheid van actoren binnen de open ruimte?
Verken
Debatteer
Speel
Combineer
Evalueer